reisverhalen

reisverhalen-banner

Persoonlijke reiservaring van Jeroen:
Op expeditiecruise naar Antarctica

De reis begon vanuit Ushuaia om middernacht  in plaats van om 18.00 uur vanwege de ruwe zee. Via Vuurland reisden we naar het noordoosten, waar we de volgende morgen voor het eerst aan land gingen in Stanley, de hoofdstad van de Falklandeilanden. Een spannende start van onze expeditie!

Om ongeveer 7u kwamen we aan in de haven van Stanley. Omdat ons schip kleiner was dan andere cruiseschepen, konden we dichterbij aanleggen en sneller aan land gaan. Vijf minuten later stonden we op Britse bodem, klaar om de prachtige Falklandeilanden te verkennen. De eilanden bieden ruige kusten, witte stranden, en een overvloed aan fauna, waaronder verschillende pinguïnsoorten die je niet in Antarctica ziet. Een bezoek aan het National Museum en een ontmoeting met een lokale Falklander voegden een extra dimensie toe aan onze ervaring

Daarna reisden we meer dan 1500 km naar het pinguïnparadijs van South Georgia. Vroeg in de ochtend ankerden we op onze eerste locatie op het eiland, dat dient als toegangspoort tot Antarctica. Gedurende 2 dagen verkenden we dit natuurparadijs, beginnend met een ruwe zodiacrit naar Maiviken, waar we begroet werden door zeeleeuwen en koningspinguïns. We klauterden door modderige vegetatie en bezochten het oude Noorse walvisstation Grytviken, waar de overblijfselen van de walvisjacht nog zichtbaar zijn. Daarna bereikten we Fortuna Bay, de thuisbasis van een grote kolonie koningspinguïns en zeeolifanten. In de uitgestrekte Gold Harbour werden we verwelkomd door een indrukwekkende kolonie zeeolifanten en meer dan 50.000 koningspinguïns. Ondanks de annulering van onze geplande zodiactour, genoten we van een adembenemende rondvaart door de Drygalskifjord, omringd door majestueuze gletsjers. De volgende dag zetten we koers naar de South Orkney-eilanden, steeds dichterbij Antarctica.

’s Morgens bereikten we de South Orkney-eilanden, omgeven door de eerste ijsbergen van het sub-Antarctisch gebied. Deze eilanden hebben ook een geschiedenis als walvisjagers. In Shingle Cove, een unieke plek met prachtige fauna, werden we begroet door zeeolifanten en zagen we een kleine kolonie Adéliepinguïns. In de middag voeren we tussen imposante ijsbergen, een voorproefje van wat ons te wachten staat. We genoten erg na van onze adembenemende rondvaart door de Weddellzee. Het was werkelijk een betoverend ijsfestival met prachtige ijsbergen in allerlei vormen en kleuren. De zonnestralen op de tafelijsbergen leverden schitterende foto's op. We hadden ook het geluk om twee orka's te zien die vlakbij ons schip kwamen zwemmen. Opnieuw een buitengewone ervaring.

De volgende dag verkenden we Yankee Island, een kleine binnenhaven aan de zuidwestkust van de South Shetlands, omgeven door helaas smeltende gletsjers. We zagen veel activiteit van Gentoo-pinguïns en Weddellzeehonden. Na het ontbijt bezochten we Half Moon en het vulkanische Deception Island, waar we een duik namen in het ijskoude water

En nu eindelijk… Antarctica! We startten vroeg, de Belgische vlag werd gehesen want we begonnen met de doorgang door de Gerlachestraat, waar we walvissen naast ons schip zagen opduiken, zelfs in de mist. Daarna verkenden we Paradise Bay met zijn Argentijnse en Chileense onderzoekstations. Tijdens onze zodiaccruise spotten we actieve bultrugwalvissen. Vervolgens voeren we door het adembenemende Lemairekanaal, omringd door hoge bergen en gletsjers. Onze tweede zodiactocht van de dag bracht ons naar Pléneau Island, waar we genoten van het prachtige landschap en ezelspinguïns met hun kuikens konden zien. De dag eindigde met een schilderachtige zonsondergang bij Damoy Point, waar sommige avonturiers de nacht zouden doorbrengen.

Na een prachtige dag op Pléneau Island, het meest zuidelijke punt op Antarctica, voeren we verder via het Neumayerkanaal en het Errarakanaal, waar we bultrugwalvissen spotten. Onze laatste landing op het vasteland van Antarctica bracht ons naar Neko Harbour, een hoogtepunt van onze reis. Hier begroetten ezelspinguïns ons en hun hongerige kuikens terwijl we de besneeuwde berg beklommen voor adembenemende uitzichten op gletsjers en uitgestrekte ijslandschappen. Een ontmoeting met een Weddellzeehond sloot onze laatste zodiacexcursie af.  Het was moeilijk om afscheid te nemen van deze surrealistische locatie. Sprakeloos verlieten we Antarctica en voeren we terug richting Ushuaïa.

Reizen naar Antarctica: hoe kom je er?

Om naar Antarctica te reizen, moet je enige tijd uittrekken voor de reis. Je eerste stap is het nemen van een vlucht naar Buenos Aires, Argentinië of naar Santiago, Chili. Samen met de andere passagiers neem je een binnenlandse naar het uiterste zuiden van het continent. Hier begint de expeditiecruise: vanuit Ushuaïa in Argentinië of vanuit Punta Arenas in Chili.

Wat is belangrijk bij de keuze van de route, de rederij, het schip en de periode?

Er zijn momenteel tal van aanbiedingen voor expeditiecruises naar Antarctica, en de prijzen variëren sterk. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen waar je rekening mee moet houden:

Keuze van het schip

Voor een expeditiecruise naar Antarctica is het essentieel om een ​​schip te kiezen met een beperkt aantal passagiers. Een kleine groep verzekert een intense ervaring, aangezien slechts maximaal 100 passagiers tegelijk van boord mogen gaan op elke locatie. Het ideale schip heeft maximaal 200 passagiers, waardoor je meer mogelijkheden hebt om van boord te gaan en hierdoor meer van de unieke omgeving kan genieten.

Grotere schepen met 200-500 passagiers bieden nog steeds mogelijkheden voor landingen, maar meestal slechts één keer per dag vanwege het grotere aantal passagiers. Schepen met meer dan 500 passagiers zijn echter te vermijden, omdat passagiers niet van boord kunnen gaan en je Antarctica alleen op afstand kunt bewonderen. Deze worden soms aangeprezen als 'Antarctica-cruises', maar bieden niet de diepgaande ervaring die je zou verwachten.

Keuze van de route

De meeste expeditiecruises doen enkel Antarctica aan maar sommige omvatten ook de Falklandeilanden en South Georgia, wat een wat langere maar zeer lonende route is. De Falklandeilanden bieden ruige kusten, steile kliffen en vlakke baaien met prachtige stranden. Je kunt er genieten van wandelingen, vogelspotten (met meer dan 220 soorten, waaronder de grootste kolonie wenkbrauwalbatrossen ter wereld), en een verscheidenheid aan fauna zoals zeeleeuwen, zeeolifanten, orka's, verschillende walvissoorten en dolfijnen. Bovendien kun je pinguïnsoorten zien die niet voorkomen in Antarctica, zoals de Magelhaen, Rotspinguïn en de majestueuze Koningspinguïn. De unieke flora gedijt hier vanwege de afgelegen ligging van de eilanden. De prachtige landschappen, diverse zeeleven en frisse oceaanlucht maken de Falklandeilanden tot een topbestemming voor natuurliefhebbers.

South Georgia staat niet alleen bekend om de verscheidenheid aan dieren, maar vooral om de immense aantallen. Het wordt vaak 'Galapagos van de Zuidelijke Oceaan' genoemd en wordt beschouwd als een oase in Antarctica. Deze ruige en adembenemend mooie plek herbergt enorme kolonies van meer dan een half miljoen koningspinguïns, pelsrobben en zeeolifanten. Tijdens de paartijd vullen de stranden zich met zeeolifanten die strijden om hun harem te verdedigen, een spektakel dat je niet snel vergeet. De ontelbare koningspinguïns met hun kleine bruine kuikens maken een blijvende indruk.

Op Antarctica zorgen de majestueuze gletsjers en uitgestrekte ijsvlaktes voor een onvergetelijke ervaring, steeds veranderend en altijd indrukwekkend. En dan zijn er nog de diverse inwoners van dit ijskoude rijk, waaronder adéliepinguïns, ezelspinguïns, kinbandpinguïns, walvissen, pelsrobben, zeeolifanten en zeeluipaarden.

Keuze van de reisperiode

• Sneeuwlandschap en ijsbergen: Van oktober tot medio december ontwaakt het Antarctisch Schiereiland uit haar winterslaap, gekenmerkt door besneeuwde landschappen en grote ijsbergen.
  • Pinguïns: Het broedseizoen van pinguïns loopt van november tot medio december, wanneer de kolonies op hun grootst zijn. Van medio december tot medio februari zijn de meeste baby pinguïns te zien.
  • Walvissen: Bultrugwalvissen arriveren vanaf medio december tot medio februari, terwijl februari en maart de beste maanden zijn om walvissen te spotten.

Keuze van de rederij

Hier zijn enkele rederijen die expedities naar Antarctica aanbieden, elk met hun eigen schepen en faciliteiten:

Alle rederijen bieden landingen per zodiac aan, en sommigen hebben ook helikopters aan boord. Tijdens de reis zijn er wetenschappers aanwezig die lezingen geven over de bestemming, de fauna en flora. Je ontvangt aangepaste kleding voor de koude omgeving.

Belangrijk om te overwegen bij het boeken van je Antarctica-expeditie:

• Sta goed stil bij de reisperiode en gewenste ervaring. Voor veel wildlife is december tot februari ideaal. Novembercruises zijn voordeliger, maar kunnen beperkter zijn in toegankelijkheid en fauna.
  • Overweeg ook cruises naar South Georgia en de Falklandeilanden voor unieke fauna-ervaringen, zoals koningspinguïns.
  • Kies een schip dat bij je past: een klein schip met <200 passagiers, van meer avontuurlijk tot een ultra luxe ervaring.

We helpen je met veel plezier bij het plannen van deze unieke droomreis.

Elke Antarctica-expeditie is een unieke once-in-a-lifetime ervaring.

Bron foto's: Hapag Lloyd Cruises

How do you want to travel?