Waarom treinen niet alle korte vluchten vervangen?


Binnenlandse korte vluchten moeten verdwijnen. Dat zeggen veel politici en media. Regelmatig hoor je ook luchtvaartmaatschappijen dit zeggen. Met de corona-crisis heeft de Franse regering van Air France geëist om bepaalde binnenlandse vluchten te schrappen in ruil voor 7 miljard steun. Maar hoe haalbaar is dat? Kan je alle korte vluchten vervangen door treinen?
Ecologie versus economie
Iedereen is het erover eens dat de impact van een korte vlucht op het klimaat veel groter is dan een treinrit. De logische stap is dan alles te vervangen. De realiteit zegt wel dat je maar een beperkt aantal vluchten kan schrappen. Het geldt maar voor bepaalde routes en mag geen gevolgen hebben voor aansluitende vluchten. Luchtvaartmaatschappijen zoals Air France hebben veel aansluitende vluchten. De korte binnenlandse vlucht dient dan vooral om mensen te laten doorverbinden op de langeafstandsvluchten (in vakjargon heet dat een feeder vlucht).
De concurrentie bepaalt het aanbod
Dit betekent om te kunnen concurreren met buitenlandse langeafstandsmaatschappijen, moet een nationale maatschappij vluchten kunnen aanbieden vanuit de regionale bestemming. Om die reden zijn er bijvoorbeeld zowel directe TGV-treinen van Lyon naar Parijs CDG als Air France vluchten. Dit verklaart dus waarom sommige korte vluchten vervangen kunnen worden en andere niet.


De klant heeft het laatste woord
Om tegemoet te komen aan de behoeften van deze regionale reizigers en om te kunnen concurreren met buitenlandse langeafstandsmaatschappijen (die dus langeafstandsvluchten hebben op deze regionale bestemmingen), moet Air France ook binnenlandse feeder vluchten kunnen aanbieden. En dit principe geldt ook voor Lufthansa, Alitalia en zelfs KLM.


Voorbeeld vluchten Brussel-Amsterdam
KLM biedt rail-air aan in samenwerking met Thalys, maar toch hebben ze nog enkele vluchten Brussel-Amsterdam. Vanuit het standpunt van een Belgische reiziger vertrekken alle langeafstandsvluchten van KLM vanuit Amsterdam terwijl de concurrentie vliegt vanuit Brussel. Dus blijft KLM deze korte vluchten behouden. Op deze korte vlucht zitten voornamelijk reizigers die een doorverbinding hebben. Als je naar Amsterdam wil, neem je gewoon de trein.


Nog een voorbeeld uit Zwitserland
Zwitserland is gestopt met de feeder vluchten naar Zürich om treinen aan te moedigen. Luchtvaartmaatschappij Swiss zette volop in op air-rail. Maar in het geval van Lugano verkiest een aantal reizigers te vertrekken met het vliegtuig en wijken ze uit naar het nabijgelegen Milaan Malpensa. Dus de winnaar is Alitalia, ten nadele van Swiss.
Economische en ecologische maatregelen worden altijd overwogen, maar op het einde bepaalt de klant het aanbod. Je merkt dat er dus ook dat in sommige gevallen je de keuze hebt tussen vlucht en combinatie air-rail. Wij maken voor jou de vergelijking en stellen deze mogelijkheden voor. Op deze manier kan je een overwogen beslissing maken welke optie het meest geschikt is voor jou zakenreis of vakantiereis.
Wil je weten hoe we jou kunnen bijstaan in de keuze van de geschikte vluchten of treinen voor je volgende reis?
☎ 0486 55 39 59 / 0486 17 31 44
📧 mastersintravel@travel-experts.be
Geschreven door Tom Vleugels
Photos by Miguel Ángel Sanz on Unsplash